autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner

Tuning, nebo tuzing? Toť otázka

13. října 2008 v 23:09 | Vilém Mitlöhner |  Cívkové magnetofony - články
Tuning, nebo tuzing?

Přesně tuto otázku sem si položil, když sem měl před sebou pár drobných dílů z vraku Tesly B115 od Luckyho, kterými sem si chtěl vytunit (nebo vytuzit) svoje tři magnetofony. Aneb jak se říká "jeden umře, tři se mají dobře". Díly, které sem měl k použití byly: zdvojené brzdy, mezikola z plastu, mazací hlava ANP a černý polep do VU metru. A tak začalo tunění.

První tuning / tuzing:

mezikola01
Takhle vypadá mechanika magnetofonu Tesla B90 mono. Celkem zachovalá na tak starou mašinu :-) ale přeci jen sem si řekl "nové díly, proč je nevyužít" a tak započal první upgrade.

mezikola02
Vlevo je mezikolo z hliníku, což je staré provedení. Vpravo je nové provedení, mezikolo je již z plastu. Je lehčí, ale hlavně vypadá lépe. Jediné co bylo potřeba udělat bylo to, že vzít líh a očistit gumičky a samotné kolečka umýt.
mezikola03
A tady je již vidět výsledek mojí práce. Myslím si, že to vypadá mnohem lépe, než původní provedení. Nyní všechny moje magnetofony mají mezikola z černého plastu. Ať to je B700, B730, B73 a teď i B90.
Tak posuďte sami, zda je to tuning, nebo tuzing? :-)

No, a když už sem se v "Bé devadesátce" rochnil, vzpomněl sem si, že mám polep z budíku B100, to poslední provedení a že by nebylo špatné udělat si černý prosvícený budík na B90. Magnetofon by vypadal moderněji. A tak započala další operace :-)

Druhý tuning / tuzing:
budik06
Takhle vypadá magnetofon B90 v sériovém provedení (když pomineme tu vojenskou samolepku).
budik07
A takhle probíhala operace. Po rozebrání magnetofonu tak, abych se bez problému dostal k VU metru sem z něj opatrně vyjmul plexi sklo. Poté sem pomocí lihu a kousku vaty na špejli odstranil popisky s informacemi. Šlo to velice snadno. Jako třetí krok následovalo přilepení polepu z budíku z B100 stereo, který sem opatrně nalepil na původn budík B90. Závěrečný krok již bylo jen nasazení plexi na budík a smontování magnetofonu.
budik08
A takhle to vypadá, když je magnetofon kompletní a v provozu. Myslím si, že to stojí za to a taky to vypadá mnohem lépe než původní sériové provedení, které je dosti obyčejné.

Další operace, tentokrát na B730 stereo:
hlava01
Dlouho sem zvažoval nad tím, proč československý magnetofon musí mít mizernou polskou hlavu, která je navíc vzhledově pěkně hnusná. A tak sem si řekl, pryč s ní a dáme si tam hezky tu československou ANP. A tak započala další operace :-)
hlava02
Odpájet tři drátky, vyměnit držák hlavy se samotnou hlavou a hurá vyzkoušet jako to funguje :-)
hlava03
Hrozně rád bych řekl že to skončilo HAPPY ENDem, ale nebylo tomu tak. Při nahrávání mono, ať už na stopu 1-4 nebo 3-2 bylo vše v pořádku, ale když sem vyzkoušel nahrávat na stereo, tak mi budíky vylezli oba dva přesně na 0 dB, i kdžy sem měl potenciometry vybuzení na "nule". Prostě československý magnetofon nefunguje s československou hlavou. Docela pitomý! Dostavilo se obrovské zklamání a následná montáž té původní polské srágory neznámého typu. :-(

A tak nakonec zbývalo ještě provést poslední a snad nejnáročnější úpravu na mém nejmilejším magnetofonu, Tesle B73.

Poslední tuning / tuzing:
brzdy01
Takto vypadá mechanika magnetofonu Tesla B73 Hi-Fi stereo, která je opatřena "jednoduchými brzdami". Nejsou špatné, ale zdvojené jsou lepší :-) A tak sem vzal poslední díly z dárce orgánů, vraku B115 a začal asi 30ti minutovou operaci.
brzdy02
A takto vypadá dvojitá brzda na pravém unašeči. Funguje naprosto bez problémů.
brzdy03
A takto vypadá mechanika B73 s dvojitými brzdami, jak na levém, tak i na pravém unašeči. Vše perfektně funguje. Na snímací hlavu sem si ještě dal stínící plech. K čemu je dobrej fakt nevím, ale vypadá to s ním důležitě :-D Jediné co bylo potřeba upravit tak to byl ten plech, kde se dotýká nožička pauzy. Nebyl tam otvor pro ten drát, kdy při přehrávání pásku tento "drát" poslouží k odbrždění levého unašeče. Ten sem musel vyvrtat.
To vše ve stručnosti. A nyní posuďte sami, zda je to tuning (úprava) a nebo tuzing (prznění). :-)

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 13. října 2008 v 23:25

B90: Ten idikator je sice pekny, ale chcelo by ho teraz nakalibrovat, pretoze ked si vsimnes, tak priebeh v dB je iny a pri merani to potom dava skreslene vysledky. na zaciatku stupnice sa udavana hodnota moze lisit az o 5dB, co je dost. Mozem ti poslat origo cierny indikator z B730. Tie medzikola su fajn, ale ja mam napr. radsej hlinik, ako plast. :)

B730: s tou hlavou ANP ti to fungovat bude, ale musis zmenit nastavenie mazacieho oscilatora, pretoze elektricke vlastnosti tych dvoch hlav nie su zhodne. A nie som si tym celkom isty, ci polska hlava nema opacnu polaritu... Nikdy som B730 neskusal s hlavou ANH220...mat doma B730, tak to odkusam a napisem ti, co spravit.

B73: Zdvojene brzdy mam aj ja na mojej B73 a rozhodne to nijaky tuzing neni. Tuzing je nieco, co pokazi vlastnosti danej veci. Ale tato uprava magnetofonu vyslovene pomoze. Magnetofon pri previjani skor zastavi, nevytvara slucky a setri povodne pasove brzdy. Ten tieniaci plech...jeho funkcia je diskutabilna.

2 Vilda Vilda | E-mail | 14. října 2008 v 0:27

balenoGLX:

B90: Já ji používám už jen pro přehrávání. Nahrávám jen vyjímečně. Vím, že tam kde byla původně hodnota 0 dB, tak na tom novém polepu je to + 0,5 dB.

B730: Kdyby to bylo jen polaritou, bylo by to super, ale jestli je to něco v nastavení elektriky, tak nevím kam hrábnout, tak ji radši nechám tak jak je. Ale fakt nechápu proč tam nacpali "poláka" :-/

B73: Tam asi není co řešit. Magnetofon má naštěstí stále dojezdy ale menší (nezastaví agresivně na místě jako B730).

3 Vilda Vilda | E-mail | 14. října 2008 v 0:29

balenoGLX:

Když už ale jsme u těch budíků, neměl by jsi náhradní budík pro B73 ?

4 DKL DKL | 14. října 2008 v 9:55

On se s tou výměnou hlavy změnil kmitočet mazacího oscilátoru - to by ani tak nevadilo, ale bylo by současně třeba nastavit na nový kmitočet odlaďovače na výstupech záznamových zesilovačů. Já jsem ve svém B93 narazil na podobnou hlavu - originálně osazenou (ale z tmavého plastu) a ta je dvouštěrbinová. Díky dvěma štěrbinám za sebou (tedy ve směru pohybu pásku) se mnohem lépe smaže původní záznam. Udělal jsem to s ní opačně - osadil jsem si ji do B116 a do B93 dal obyčejnou.

  Jinak ještě k těm úpravám vzhledu - indikátory na B113-116 vypadají mnohem lépe když se začerní světlá spodní část po odloupnutí krycího víčka. Stačí černý lihový fix

5 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 14. října 2008 v 12:29

Vilda: Budik pre B730 je vlastne rovnaky, ako pre B73, takze by som mal mat nahradny.

DKL: Hej, odladovac nebol naladeny na kmitocet oscilatoru a tak mazaci signal prenikal do do vystupu zosilnovaca...a staci len nastavit cievku, alebo treba zmenit aj hodnotu kondenzatora?

S tymi indikatormi je to dobry napad, asi to vyskusam...

6 DKL DKL | 14. října 2008 v 13:00

Není to můj nápad, kdysi jsem od někoho koupil B116 předělanou podle AR na LED indikátory a původní majitel mi k ní dal i původní takto upravené měřáky. No a po čase jsem je jen dal do své originální B116 a je to nádhera.

7 Martin z K Martin z K | E-mail | 14. října 2008 v 18:10

balenoGLX: a ako sa dá nakalibrovať ten indikátor? tou skrutkou zvrchu ako je oska? Lebo na B100vke by som si chcel vymeniť indikátory,ale tie čo som tam skúšal dať, tak ukazujú viac. Sú skoro stále v červenom poli.Dík.

8 Juraj Juraj | 14. října 2008 v 18:18

zdravím, tak rozhodne ta uprava mgf všetkých , rozhodne bola mierny tuning žiaden tuzing.

páčia sa mi tieto upravy, jedine by som tam nechal to hlinikove medzikolo. čo sa týka led indikatorov pre B 115/116 dá sa to krásne vyriešiť a to tak že sa ponechaju aj pôvodné indikatory. v podstate ide o stavebnicu a male obdlžničkove ledky sa umiestnia do horných vetracích otvorov. magnetofon získa na vážnosti (pri prežime stereo) a presny udaj kontrolujeme stale u ručičkových VU. (dá sa isť celkom presne aj podľa lediek ale musia byť presne nastavené)

mal som takto vytuningovanú B116 ale potom som to dal preč lebo ešte nemám ledky osadené v dps ktorý by mal presne sadnúť do miest kde su vetracie otvory.

další jemný tuning by spočíval u B115/116 v bezdrôtovom dialkovom ovladaní pauzy. ide taktiež o stavebnicu Infra vysielača a infra prijímača (jednotlačítkoveho) a na konci obvodu je rele ktore pomocou ovladacieho napätia z infra prijimacieho obvodu riadi spínanie alebo rozpínanie pauzy u mgf. Infra prijímacia led by bola umiestnená v strede medzi dvoma VU metrami. dialkove ovladanie je v krbičke podobnej bežnemu DO , napajanie je 12V mikrotužkou. a už len z pohodlia kresla v vhodný okmžik namieriť na mgf, klik a už nám beží napríklad záznam programu.

toť vsio moje inšpiracie

9 Vilda Vilda | E-mail | 14. října 2008 v 22:46

Ještě by mě zajímala jedna úprava. BalenoGLX kdysi jsi psal u nějakého článku, že jsi si upravil žárovky podsvícení VU metrů na B730 tak, že se rozsvěcely stejně jako u B73 podle stisknutí tlačítka jednotlivých stop. Jak to udělat?

10 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 14. října 2008 v 23:23

Vilda: Na prepinacoch stop su u B730 neobsadene sekcie (17,18,19 u tlacitka 1-4 a 27, 28, 29 u tlacitka 3-2). Tieto sekcie sa potom pouziju na spinanie ziaroviek. Pouziju sa rozpinacie kontakty (17,18 pre ziarovku praveho indikatoru, 27,28 pre ziarovku laveho indikatoru). Funguje to asi tak, ze stisknutim tlacitka stopy 1-4 sa vlastne vypne ziarovka osvetlujuca indikator stopy 3-2 a naopak, takze pri stisknuti tlacitka stereo svietia ziarovky obe. Maly hacik je v tom, ze ziarovky su u B730 na napatie 12V a zapojene do serie, napajane striedavym napatim z jednej polovice vinutia sietoveho transformatora (asi 20V) a teda nie je mozne tymto napatim napajat kazdu zvlast. Je teda nutna vymena ziaroviek za typy na 24V/0,05A a ich paralelne prepojenie pomocou tlacitiek pre volbu stopy, tak ako je to u B73. Ak by si sa do toho nebal pustit, nakreslim ti schemu aj s podrobnym popisom. Nie je to nic tazke a myslim, ze by si to mal pri tvojej sikovnosti zvladnut. Najhorsie je pripajkovat vodice na prepinace stop, pretoze je k nim dost blby pristup.

11 Vilda Vilda | E-mail | 15. října 2008 v 12:56

balenoGLX:

Myslím, že bych to zkusil. A šlo by to udělat i na B100?

12 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 15. října 2008 v 16:21

Vilda: Teoreticky by to slo urobit aj na B100, ale musim sa mrknut do schemy, ci ma B100 nejake volne kontakty na prepinacoch stop, tak ako v B730, a ako je tam urobene napajanie ziaroviek. Ono sa to teoreticky da urobit do kazdeho magnetofonu. Ja zvazujem spravit tuto upravu do B116, ale tam to uz vyzaduje vyraznejsi zasah do elektroniky a pridanie dalsich tranzistorov, prip. rele.

Pokusim sa teda zostavit ti nejaky jednoduchy navod...Najlepsie asi bude, ked povodne kable k ziarovkam odstipnes a natiahnes nove...nebude toho vela a zjednodusi to postup...

13 Vilda Vilda | E-mail | 15. října 2008 v 16:59

balenoGLX:

S tím já počítám, že vodící dráty do žárovek budou jiné ;-)

14 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 15. října 2008 v 19:44

Tak nakoniec som to vymyslel tak, ze draty ostanu povodne, akurat jeden sa nadpoji. Vecer, ked pridem z prace ti to poslem. Je to celkom jednoduche, ale bude to vyzadovat velmi peclivu pracu. :)

15 Vilda Vilda | E-mail | 15. října 2008 v 23:28

balenoGLX:

Ok, díky. ;-)

16 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 15. října 2008 v 23:33

Vilda: E-mail by mal byt na ceste. :)

17 Majo Majo | 17. října 2008 v 16:13

Ja som tiež tunil magnetofón, mal som Sonet Duo z roku 1965, celý šedý (plastový) a keď sa mi podarilo získať z vraku plechové kryty a tmavomodrú skrinku s mosadznými mriežkami, vymenil som to. Vyzerá to omnoho lepšie + to staršie vyhotovenie malo lepší reprák 160 x 120 mm.

18 Martin Martin | 18. října 2008 v 23:20

Vilda:

Sonet Duo je po další opravě, vybuchlé kondenzátory jsem dal pryč, všude se píše, že se mají odstranit. Přítlačná kladka nikde sehnat už asi nejde, tak jsem tu původní obrousil pilníkem a světe div se- posuv pásku je bez kolísání. Jediná vada tak zůstává, že přístroj nenahrává. Kondenzátor pro pomocnou fázi motoru v řadě B 4 (kvádr v plastové schránce uchycený ke spodnímu nosníku setrvačníku) může skutečně odejít- stalo se mi na jedné ze dvou mých B 444. Následkem je pokles otáček motoru- B 444 běží normálně tak 10-15 minut, pak začne hrát zpomaleně. Na druhé B 444 a B 400 mám problém opačný- hraje trochu rychleji. Při přehrávání to moc slyšet není, ale nahrávka z těchto magnetofonů se při přehrávání na jiném magnetofonu jeví jako zpomalená. Jinak Vildo gratuluji k opravě B 43 i k provedenému tuningu na B 90, B 73, i k pokusu na B 730. B 90 byl můj první magnetofon- po dědovi. Bylo s ním spousta problémů- hlavně s brzdami. Jako dítě ze školky jsem to těžko dokázal spravit- rozebral jsem ho a do teď mě to štve:-( Pak přišla B4- ta už taky není- věkem dosloužila. Nyní mám B 400, 2x B 444, B 54, letos jsem rozebral doslouženou B 57, dále mám ještě B 700, 2x B 730 a Sonet Duo. Na Aukru je zatím za 1 Kč magnetofon Unitra M 2405 S, tak nevím, jestli mám přihodit? Na pohled vypadá pěkně, nic ulomeno, nepoškrábáno. Prodávající uvadí stav nezkoušeno, tak nevím.

19 mj.jurda mj.jurda | E-mail | 19. října 2008 v 9:01

Martin:

Magnetofony Unitra moc qalitní nejsou, ve srovnání třeba s naší Teslou nebo se západními značkami, protože pokud Unitra nekoupila dobrou licenci, tak jejich výrobky za moc nestály.

20 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 19. října 2008 v 11:17

mj.jurda: Ja tvrdim to same.

21 Martin Martin | 19. října 2008 v 14:38

mj.jurda, baleno GLX:

souhlasím s vámi, mám nic moc zkušenosti s M 531 S, takže od nákupu dalšího přístroje značky unitra upouštím

22 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 19. října 2008 v 18:10

Martin: M531S bola pekna tragedia.

23 Dalibor Dalibor | E-mail | Web | 19. října 2008 v 22:10

Pro mj.jurda:

Nechci tady opět rozpoutávat diskusi o Unitře, ale na mých stránkách najdeš onen M2405S.

S tím, že M531S byla tragédie, v pohodě souhlasím.

24 Dalibor Dalibor | E-mail | Web | 19. října 2008 v 22:11

Napsal jsem to trochu nesrozumitelně, samo že se jedná o jinou M2405S... :-)

25 Vilda Vilda | E-mail | 20. října 2008 v 0:19

M 531S mám a je to sice krásně provedený magnetofon, ale je to srágorka co žere kazety. Kdyby někdo chtěl, tak ji nechám za odvoz a nebo za poštovné.

26 Westfan Westfan | E-mail | 20. října 2008 v 10:20

Jsem rád, že je pořád mezi námi spousta příznivců cívkových Tesláckých magnetofonů :-))) Jak jsem tady už psal dřív, mám skoro kompletní produkci Tesly (teda komerční) a napadlo mě, že bych se zde také rád podělil se zkušenostmi i fotkami. :-)) Bohužel v elektrice se moc nevyznám, mechaniku celkem zvládám, ale toť vše... :-(

Díky příspěvku Martina jsem si osvětlil záhadu u mé B400, která mi po zapnutí také asi deset minut hraje normálně, potom se náhle zpomalí rychlost posuvu pásku a motor začne mít zvuk jako těsně po zapnutí, kdy se roztáčí. Původně jsem si myslel, že je chyba v suchém ložsku, tak jsem ho rozhodil, vyčistil a namazal, ale bez výsledku, čili bylo jasné, že bude problém v napájení, ale nevěděl jsem kde. Tak schválně zkusím vyměnit ten kondenzítor, uvidíme, jestli to pomůže.

27 Vilda Vilda | E-mail | 20. října 2008 v 14:59

Westfan:

Pokud by jsi měl zájem. Pošli mi fotografie a článek na e-mail a já ho sem dám ;-)

28 Lucky Lucky | 22. října 2008 v 9:24

To balenoGLX:Třeba je to blbost ale přesto se zeptám,šel by na motor B116 namontovat trimr kterej by reguloval otáčky motoru kdyby to šlo bylo by to lepší řešení než soustružit setrváky,protože do motoru přece nejde přímo 220 V jde to přes trafo tudíž když by se tam pustilo malinko víc proudu magnetofon musí logicky zrychlit a naopak

29 Jaromir Jaromir | 22. října 2008 v 12:57

NEDávno jse mse ptal co mám dělat s mou Sm260 že neprehrava a nepretaci vpred (vzad velmi spatne, kdyz je tam kazeta nepretaci) s trimrem r26 sem hybel nepomohlo to, podival jsem se na mechaniku a tam to vypada tak ze kdyz zapnu pretaceni vpred a prehravani neposune se to ozubený kolečko motoru tam kam má ale zustane u leveho unasece a netoci se, nevite kde je chyba ? dík

30 Westfan Westfan | E-mail | 22. října 2008 v 16:10

Vilda: Tak mě napadlo,  že když jsi rozebral tu B115 a použil ji coby dárce orgánů, nezbyl ti po ní takový ten zalomený plech nacházející se v levé horní části, jsou v něm upevněny ty dvě zásuvky pro připojení reprobeden? Moc by se mi hodil do mé CM130, předchozí majitel ho vyndal, zbyly tam jen drátky, takže si to musím pouštět přes zesilovač jako CM160. :)) Zkoušel jsem k těm drátkům připojit reproduktory, normálně to hraje, takže vysloveně tam chybí jen ten plech s těmi zásuvkami. Je mi sice záhadou, proč to je vyndané, ale to je už jedno.

31 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 22. října 2008 v 18:52

Lucky: Motor v B115 je jednofazovy asynchronny motorcek so zvlastnym budiacim vinutim nakratko. V praxi to znamena, ze jeho otacky su urcene frekvenciou napajacieho napatia (v tomto pripade sietovy kmitocet 50Hz). Napajacie napatie tohoto motora je 220V. Menit otacky priamo zmenou napatia nie je mozne, to sa da len zmenou frekvencie. Avsak znizenim napatia sa zmensi tocivy moment motoru a tym sa zvacsi sklz motoru - sklz je to, o kolko motor otackami "meska" proti idealnym otackam urcenym frekvenciou 50Hz. Pomocou tohot sklzu je je teda mozne urcitym sposobom menit otacky, ale za cenu zmenseneho otacaveho momentu, ktoreho dosledok by bol taky, ze motor by sa pri zapnuti magnetofonu nemusel vobec rozbehnut. Takze zaradit do serie s motorom nejaky premenlivy odpor (trimer urcite nie, zhorel by pri prvom zapnuti) je zbytocne. Aby tento system "premenliveho odporu v serii s motorom" fungoval, museli by sme sme postavit obvod, ktory by riadil motor v uzavretej slucke. Teda sucastou obvodu by musela byt spatne vazba, ktora by kontrolovala otacky a podla potreby by seriovy odpor zvysila alebo znizila. V praxi sa na to pouziva tzv. tachodynamo. Taketo zapojenie pouziva napr. ReVox A77 alebo AKAI GX630(620).

32 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 22. října 2008 v 18:52

Jaromir: Problem je v tych ozubenych prevodoch (ak sa motorcek toci). Rozebrat, vycistit, seridit.

33 Jaromir Jaromir | 22. října 2008 v 21:26

jo toci se ale jen pri pretaceni zpět

34 Lucky Lucky | 22. října 2008 v 21:37

To balenoGLX:díky za odpověd,velmi dostačující,se nějak vyznáš:))))))))))

35 Vilda Vilda | E-mail | 22. října 2008 v 22:44

Westfan:

B115 nebyla moje. Majitel je Lucky a myslím, že by ti tohle mohl přenechat, ten díl.

36 Lucky Lucky | 23. října 2008 v 2:22

To Westfan:Ano vím o jakém dílu je řeč ten plech mám vypreparovaný i s koncovým zesilovačem

37 Westfan Westfan | E-mail | 23. října 2008 v 6:26

Lucky: a mohl bys ten plech postrádat? Pokud ano, napiš, co za něj chceš. Díky m oc předem.

38 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 23. října 2008 v 7:39

Lucky:No v praci robime s riadiacimi systemami a riadenim elektromotorv, takze som sa o tom uz nieco naucil. A obvod riadenia motora pre B115 mam uz davno vyrobeny a plne funkcny. Dokonca na nom uz neprepinam rychlost 9/19 mechanicky, ale elektronicky.

Jaromir: Takze problem bude v napajani motorceku. Ak si elektrotechnik, zaslem ti schemu a z nej uz lahko vydedukujes, ktore tranzistory treba zmerat a ktore napatia kde skontrolovat. Aky si z oblasti elektroniky laik, daj magnetofon radsej opravit.

39 Lucky Lucky | 23. října 2008 v 14:11

To Westfan:Klidně ti ho nechám zdarma mě by se tu na to stejnak jen prášilo můžu ti to darovat i s tím koncovým zesilovačem

40 Westfan Westfan | E-mail | 23. října 2008 v 18:37

Lucky: Moc ti děkuju, CMko bude zase konečně kompletní. Odkud jsi? Jestli z Prahy, nebo okolí, tak se můžem sejít, a hodit řeč. Já bydlím v Rudné, to je kousek od Zličína.

41 Lucky Lucky | 23. října 2008 v 20:48

To Westfan:Poslal jsem ti email

42 Puda Puda | 23. října 2008 v 23:12

zdar lidi! prave prolejzam vas blog a je dost dobrej!  -mam 2xsonet duo (jeden zcela puvodni), B4, 54,56,57,101, 70,73,700,90,93,113,115,116,117, CM130(bez koncu, s toroidem a s vyvedenou regulaci predmagnetizacniho proudu) a zvukove myslim nejlepsi CM130(ale az po ty uprave) treba vedeli'ste ze B11x (krome 117) maj na snimacich zesilovacich zlaceny kontakty pro zasunuti do zakl. desky? nebo temer dokonale vyreseny svazani zemi? (kdyz nepocitam konc. zesil.) v mnoha smerech jsou dokonale vyreseny ale nakonec tam  udelaj stejne botu :-). treba tistak b101 se snim. a zaznamovym zesilovacem to je radost pohledet jinac mam i napr 2xSM 261+MC600Q+MC911+T820A(s vestavenou frekvencni syntezou -puvodni system ladeni sem vzdal pred 7mi lety) a cely to maka i po tech letech na vybornou -mechaniky SM26x vazne hrozne moc vydrzi -dal bych jim vitku akorat za pohon navijeciho unasece pri prehravani (nahravani) prez ozubeny kolo - vznikaj tim razy ktery se prenasej az k hlave tzn ze pritlacna kladka musi byt ve 100% kondici a za polsky motorky

pri srovnani teslaku se strojema z rvhp a z byvaleho zapadu je to nekde mezi -rusky stroje sou vazne sileny(nestandardni zapojeni) ale obcas prekvapi nakou dokonalou vychytavkou, teslaci maj' sklony k opravdovymu hifizmu ale vzdycky to pokazi bud mechanikou nebo spatnejma kondama nebo v pripade radii stupidnim zapojenim(tesla  bratislava {T710,T820A}) zapadni stroje byly i ty poloprofi nektery dost efektni a parametry neodpovidaly -komerce (napr pritlacna kladka u sony tc93x {typ si presne nepamatuju - nelibil se mi } byla ulozena na cepu s pakou a na ty pace byla drazka po ktery se zastrcila dovnitr pod uroven krytu -efektni ale neskutecne stupidni jak asi vypada v dnesni dobe po treba 10000 pohybech -urcite drzi na svym miste a nijak neovlivnuje horni cast prenasenyho pasma :-D vychodonemecky RFT to je myslim klasa protoze ikdyz maj obcas stejne debilni ladeni jako T820A tak sou o hodne modernejsi a zase nejsou tak osizeny komerci polaky sem spolu s madarama bral vzdycky jako dvoku i trojku maslo :-)

p.s. taxe drzte a piste

p.p.s. mezikola pro previjeni v B7x z plastu?

ty hlinikovy sou prece soustruzeny a maj bronzovy loziska.. to bych teda rek spis tuzink :-D

43 Puda Puda | 23. října 2008 v 23:18

jo a k hlave nevedou stineny draty pro srandu :-D

44 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 24. října 2008 v 9:12

Puda: Trochu pribrzdi. :))) Za cias RVHP sa vyrabalo vyslovene z nicoho. Za polske diely atd. vdacime "dokonalemu" socialistickemu hospodarstvu, myslim, ze TESLA by inak mohla byt firma spickovej urovne.

Sony rady TC 93x nepoznam, ale mam osobne vyborne skusenosti s TC366, TC378, 379. Ide o takmer neznicitelne masiny, vychytane a dokonale japonske strojceky...nikdy som sa o probleme s pritlacnou kladkou nepocul v zmysle, zeby bola volna v drazke a ovplyvnovala hornu cast pasma. Kladka v TESLA B5 je tiez ulozena letmo a na hornu cast asma vplyv nema...

S tymi plastovymi a hlinikovymi medzikolami suhlasim, ja som do mojej B116 tiez daval tie hlinikove, lebo maju kvalitnejsie loziska.

45 Westfan Westfan | E-mail | 24. října 2008 v 10:28

Nedá mi to a musím se pochlubit, že jsem získal do sbírky další přírůstek a sice B113 z roku 1981! Původně jsem ho koupil pouze pro to, že jsem z něj chtěl vypreparovat ten plech se zásuvkami pro připojení reproduktorů, protože původní majitel mi řekl, že ten mgf leží již asi 15 let ve sklepě a bude dobrý tak akorát na ND. Skutečně na první pohled přístroj nevypadal příliš lákavě, takže cena 50 Kč byla vyhovující jak pro prodávajícího, tak pro mě :)). Ovšem byl téměř kompletní, jedinou vadou bylo chybějící plexisklo kryjící cívky a chybějící zajišťovací růžice na levém unášeči pro provoz ve svislé poloze. Po důkladném vyčištění se ale z něj stal krasavec!!! Sice pár drobných škrábanečků na něm lze najít, není to ale nic velkého a na svůj věk na to má právo. Navíc je i plně funkční, pouze chrastí levý potenciometr hlasitosti a výšek a nefungovalo přepínání rychlosti z 9 na 19, což jsem snadno opravil přihnutím "přehazovačky" u řemenice. Mile mě překvapilo, že ani nejevil známky velkého opotřebení, přestože je osazen ještě měkkými hlavami ANP, nejsou nijak zvlášť obroušené a ani vodicí kolíky brzd nevykazují velké obroušení. :))

Takže žádné rozebrání na ND, ale výměna unašeče z mé rozebrané B116 kterou používám jako zdroj dílů, krycí plexi k cívkám ze stejného zdroje pečlivé vyčištění a promazání a nyní již 113 zaujímá hrdé místo ve sbírce vedle svých mladších i starších sourozenců. Pouze časem plánuju výměnu chrastících potenciometrů, ale jinak jsem naprosto spokojen. Jsem velmi rád, že jsem tento přísroj získal, protože je to vlastně první typ řady B11x, má ještě jednoduché brzdy, měkké hlavy, motor bez té chladicí vrtulky vzadu a neodnímatelný kryt páskové dráhy, což trochu komplikuje čištění, nicméně to není žádná tragédie. :)))

Dále se musím ještě zmínit, že mi Vilda nasadil brouka do hlavy s těmi indikátory s černým pozadím. Do B90 ho sice dávat nebudu, ale čím dál víc mě láká představa osadit jím B700, protože oproti B70 působí vzhledově mnohem moderněji a ten bílý ukazatel mi tam připadá trochu archaický. Totéž si myslím i o B101, do které se ty černé origo dávaly, ale zrovna já mám jak na potvoru exemplář zase s bílými!

B700 jsem sice nikdy s černým indikátorem neviděl, ale když se kouknu na B730, tak to vypadá naprosto skvěle, tudíž si myslím, že ta B700 taky prokoukne...

46 Vilda Vilda | E-mail | 24. října 2008 v 12:56

Lidi, vy mě štvete :-D co se týče těch mezikol z plastu. Musím se přiznat, že sem si právě před výměnou taky říkal, že ty hliníkový jsou vlastně pevnější, ale zase ty černý plastový vypadají moderněji. Tak teď nevím, zda je tam nechat, nebo dát zpátky ty hliníkový. :-)

47 Westfan Westfan | E-mail | 24. října 2008 v 13:17

Vilda: důležité je, co se líbí tobě, protože to jsou tvé přístroje. Navíc to jsou součástky, které nejsou na první pohled vidět, jako třeba ty indikátory, ovšem na druhou stranu je zase vzít do úvahy funčnost. Budeš se divit, ale já třeba u té B700 zrovna měnil ty kola za hliníkáče z B70, protože jedno původní plastové mělo naprasklé  to vnitřní pouzro, které je nasazené na hřídelce a všechna měla to pryžové obložení rozpraskané, což je docela divné, když vezmu do úvahy, že ta hliníková jsou starší a tam byla guma naprosto v pořádku. Protože by pak jedno hliníkové mezi těmi ostatními vypadalo divně, vyměnil jsem je všechny za hliníkové. :))

48 Lucky Lucky | 24. října 2008 v 16:39

To Westfan:Nevím jestli ti mail přišel ale každopádně sejít se můžeme

49 Westfan Westfan | E-mail | 24. října 2008 v 18:58

Lucky: mail došel, moc ti děkuju, za ten plech i s tím zesilovačem. Napíšu ti, kdy bych měl čas se sejít.

50 Vilda Vilda | E-mail | 24. října 2008 v 22:55

Westfan:

Já sem si ty hliníkový nechal. Mám celkem 3 sady (9 kol). Pokud jde o ty gumičky, je to o tom, jak byl magnetofon skladován. Od Luckyho sem dostal ty černý mezikola z vraku B115 a gumičky sem též použil z hliníkových.

Komentáře jsou uzavřeny.