autor a zakladatel stránek je Vilém Mitlöhner

Tuning, nebo tuzing? 2

24. října 2008 v 23:48 | Vilém Mitlöhner |  Cívkové magnetofony - články
Tuning nebo tuzing, prostě další výtvor

Každý, kdo má magnetofon Tesla B73 Hi-Fi tak ví, že je to jediný magnetofon z produkce Tesla, který má indikátory vybuzení podsvícené nezávisle. Tím je myšleno to, že žárovka levého i pravého VU metru má svoje napájení, což umožňuje jednu celkem hezkou estetickou věc. Když se sepne spínač stopy 1-4, tak svítí žárovka pod levým indikátorem a při stopě 3-2 svítí indikátor pravý a při tlačítku stereo svítí oba.
Všechny ostatní stereo magnetofony mají podsvícení indikátorů bez této funkce. Budíky svítí pořád.
A tak mě napadlo, že by nemuselo být špatné udělat to i na magnetofonu nižší třídy, jako je B730 stereo. Díky svému kolegovi BalenoGLX, kterému vděčím za poslání návodu, mohl provést následující operaci, nebo spíše úpravu B730 stereo.
Žárovky u tohoto magnetofonu svíti vždy obě, nezávisle na sepnutí jednotlivých tlačítek, ovšem nebyl problém to udělat tak, jak to funguje na B73 Hi-Fi.
budiky_zapojeni
A tady už je plánek od BalenoGLX a následné obrázky jak to funguje v praxi.
budik09
sepnutí stopy 1-4 (svítí levý budík) sepnutí stopy 3-2 (svítí pravý budík)
budik10
Tesla B730 při sepnutí tlačítka "stereo" (svítí oba budíky)

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Westfan Westfan | E-mail | 25. října 2008 v 9:03

No, je to pěkné, ale já se musím přiznat, že mě osobně se líbí, když oba budíky svítí pořád, i když je v provozu jen jeden, takže ani to originál zapojení na B73 mě moc nenadchlo. Ale to je pouze můj názor.

2 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 25. října 2008 v 13:28

Ked som tuto upravu robil prvy krat na B730 ja, tak som neuvazoval nad tym, ci je to pekne, ale o okamzitu indikaciu zvolenej stopy, ktoru ma vlastne len B43, B73 a CM130/160. Rad bych tuto upravu vyviedol aj B116, ale tam nie je mozna takto jednoducha uprava, ale trosku komplikovanejsie tranzistorove prepinanie odvodene od uzemnovacich kontaktov na prepinanie indikatorov vybudenia. A velmi sa mi do toho nechce, aj ked ten obvod by bol trivialne jednoduchy...rezistor a PNP tranzistor (asi BD140) pracujuci v rezime "otvoreny emitor".

3 Vilda Vilda | E-mail | 25. října 2008 v 15:45

Mě se to líbí. Magnetofon pak vypadá propracovaněji, co se týče funkcí. Ještě bych to chtěl udělat na B100

4 Karel N Karel N | 27. října 2008 v 15:52

Mě osobně se to také příliš nelíbí, vypadá to, jako kdyby byla u jednoho indikátoru prasklá žárovka. Souhlasím, že je to dobré kvůli indikaci zvolené stopy, ale nevypadá to moc hezky. Nádherně to bylo udělané u B43, kdy i během přehrávání svítilo jedno, nebo druhé modré světélko, nebo obě, také ty modré a črvené symboly na tlačítkách považuji za geniální nápad.  Optimální by spíš bylo, kdyby u té B730 místo té jedné LED, která  má indikovat špičky, ale ve skutečnosti si během záznamu stejně bliká jak chce, byly pod každým indikátorem jedna a poté svítily podle toho, jaká je stopa v provozu, jako je to např u B11x.

5 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 27. října 2008 v 21:35

Karel N: LED dioda si v B730 "neblika jak chce" v ziadnom pripade. Prave ta jedina indikuje skutocnu uroven signalu, spicky v oblasti najvyssich a najnizsich kmitoctov, ktore nie su uchom pocut, pretoze na tieto okraje zvukoveho spektra je ucho najmenej citlive a uz vobec nie vidiet tymi muzealnymi typmi indikatorov pracujucich este v tom najnevhodnejsom a najprimitivnejsom zapojeni, ake existuje. Ze LED-ka v B730 ukazuje skutocne to, co ma, je mozne si overit generatorom a milivoltmetrom.

6 Vilda Vilda | E-mail | 28. října 2008 v 0:02

Karel N:

Pokud jde o tu Ledku u B730 tak musím souhlasit s BalenoGLX. Už se mi stalo že když sem se při záznamu na B730 řídil těmi indikátory, tak vysledný záznam byl občas zkreslený. Nehledě na to, že levý indikátor má v klidové poloze ručičku lehce vychýlenou do + 0,5 db, takže vlastně ve skutečnosti ukazuje hodnotu vyšší než je ve skutečnosti.

Nejlepší VU metry které sem měl možnost zatím testovat jsou na B100 u toho posledního provedení (černé budíky s červenýma ručičkama) které kmitají velice rychle a jsou opravdu velice přesné. Takovej největší "chcípáček" je na B90 a B700, kde ručička stupá i klesá velice pomalu a budík slouží spíše pro orientaci. Pak má budíky ještě velice dobré B73, kde jsou též velmi přesné.

7 mj.jurda mj.jurda | E-mail | 28. října 2008 v 14:58

Vilda:

Ano, ty indikátory na posledních B 100 jsou velice přesné, ručičky kmitají rychle, ale je to asi proto, protože ty ručičky jsou tenčí, tudíž lehčí, než ty u indikátorů na B 70, B 700, B 90. A nebo je to asi samotnými indikátory, kdo ví.....

8 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 28. října 2008 v 15:44

Najkvalitnejsie indikatory spomedzi vsetkych magnetofonov TESLA ma jednoznacne SM260. Jedine budiky, kotore ukazuju rychlo a spravne, s presnou logaritmickou stupnicou a takmer bez prekmitov. Za nimi nasleduju indikatory z poslednych B115 a B116 so zlepsenym logaritmickym priebehom a cervenymi rucicakmi, tretie miesto patri starsim indikatorom z B11x (kratke biele rucicky). Indikatory z B100 su sice rychle, ale pracuju s pomerne velkym prekmitom za skutocnu hodnotu, preto ich radim az na stvrte miesto. Piate by mohli byt budiky z B73 a prvych typov B730 (novsie sa vyznacovali tym, ze nebolo mozne najst 2 rovnake typy a napriek kratkym tenkym rucickam boli pomale)...na poslednom mieste su biele tragedie v B101, B90, B70, B700, B43...

9 Westfan Westfan | E-mail | 28. října 2008 v 18:01

BalenoGLX: Myslím si, že jsi zapomněl zmínit indikátory u řady B5 a u B93, které jsou si velmi podobné. Ačkoliv řadu B5 považuju za nejhorší, kterou Tesla  kdy udělala, tak indikátory u těchto přístrojů ukazují přímo ukázkově, perfektně reagují, jsou rychlé, a reagují velmi citlivě. Dobře jsem to pozoroval např. u B56 při záznamu z dosti poškrábané LP, kdy se v pauze mezi skladbami  díky praskotu ručička indikátoru lehce chvěla přesněsně v reakci na praskot. Jakmile se nahrávalo např. z CD, tak se v pauze ani nehnula.

No a úplně nejlepší je magické oko EM 84 na Sonetu B3, to reaguje naprosto excelentně přesně a velmi citlivě na rozdíl od "křidélek" EM 81 u Sonetu a Sonetu Duo. Zajímavé je, že u Supraphonu MF2, kde je použito také, je daleko citlivější a "živější". :))

10 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 28. října 2008 v 19:08

Westfan: Magickymi okami som sa uz zamerne zaoberat nechcel, pretoze tieto indikatory su v tranzistorovych mgf obtiazne pouzitelne. Indikator rady B5 nejak dobre vyskusany nemam, takze som ho do rebricku nezaradil. Nechcem pisat o tom, co nepoznam. :) Ak ho dostanem do ruky, urcite ho na generatore otestujem. :)

11 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 28. října 2008 v 19:15

Takisto som nespominal bargrafy, teda idikatory LED, ktore ukazuju absolutne presne a bez prekmitu, avsak posobiace privelmi "lacno". Kupodivu vsak vela ludi povie, ze podla budika sa mu nahrava lepsie. Je to preto, ze cloveku staci mrknut jednym okom na polohu rucicky, aby mal jasno. Pri diodach led je potrebne pozriet sa na stupnicu, ktora casto v jasnych svetlach LED je spatne citatelna a taketo odcitavanie urovne dost unavuje. Je to obdoba medzi digitalnym a rucickovym rychlomerom v aute...

12 Lucky Lucky | 28. října 2008 v 20:28

To balenoGLX:Je fakt že třeba ledky na CM130 na to si zvyknout a naučit se s tím na hrávat není žádná prdel i když to vypadá jednodušše není tomu tak ale mnohdy i budíky sou docela složitý já třeba když sem používal kazetový mgf  TASCAM 122 MKII tak než sem se s ním naučil řádně nahrávat také mi to trvalo ale můžu říct obojí je dobře využitelné ale myslím že ručkové indikátory budou přesnější

13 Westfan Westfan | E-mail | 28. října 2008 v 21:02

balenoGLX: je mi jasné, že jsi měl na mysli pouze ručkové indikátory, já jsem spíš svůj příspěvek koncipoval ve směru citlivosti různých indikátorů používaných v magnetofonech Tesla. Třeba je možné, že mnou tolik vychvalované indikátory z řady B5 budou po odborném proměření i přes vychvalovanou citlivost nakonec nejhorší :))

Mě osobně se nejvíc líbí právě magická oka a potom LEDky u CMek, ale souhlasím s Luckym, že nahrávat na nich není zpočátku nejjednodušší, i když si naopak myslím, že LEDky jsou přesnější, než ručky.

14 Lucky Lucky | 28. října 2008 v 21:43

To Westfan:Ono se zdá že LEDKY sou přesnější protože je to použité u digitální techniky ale myslím že opravdu přesnější sou budíky neb je to vidět dneska ještě u velkého množství profesionální audiotechniky která se bez budíků neobejde ať už jde o různé analogové mixpulty či právě kotoučové magnetofony značek AKAI či REVOX je fakt že veškerá digitální technika pracuje pouze s LED diodami ale víc se mi líbíručkové indikátory i když u CMka mají ledky své kouzlo v tom že vlastně je to jediný magnetofon z produkce TESLY co je má takže tady zase vítězí led diody ale jen co se vzhledu týká

15 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 29. října 2008 v 15:33

Diody LED su uplne presne preto, ze nie su zavisle na nijakej mechanike. Je mozne s nimi vyrobit na chlp presnu logaritmicku stupnicu (pretoze dokazeme kazdu LED spinat pri napati nami zvolenom), odozva je okamzita (radovo v us pri pouziti obvodu LM3915) a prekmit nijaky, pretoze integrovany obvod zopne naraz len tolko LED, ako velky je vstupny signal. V najnovsich profi studiovych zariadeniach sa uz tiez zacinaju budiky vytracat a najdeme ich len v masteringu, pri riadeni urovne jednotlivych vstupov a frekvencnych korektorov sa uz vyuzivaju vyhradne bargrafy, pretoze aj napriek obtiaznejsiemu odcitaniu nam dokazu spolahlivo indikovat spicky a skutocnu uroven, pripadne je mozne vyuzit pamate najvyssej udavanej hodnoty.

Je pravda, ze su budiky, z ktorych sa odcitava hodnota velmi obtiazne (take indikatory ma aj AKAI GX620), kde rucicky lietaju ako splasene (nevhodne zapojenie), naviac su nevhodne nasvietene a na bielom pozadi vytvaraju tiene(stiny), takze takze kazdu rucicku je vidiet dvojmo... Za genialne stale povazujem budiky v TESLA SM260.

16 Vilda Vilda | E-mail | 29. října 2008 v 15:57

Je pravda, že když sem ještě měl B93 stereo, tak ty budíky co v ní byly, tak se mi též jevily jako velice přesné.

17 Martin z K Martin z K | E-mail | 30. října 2008 v 7:28

Ahojte. Mám zase jeden malý problém z mojou B 100. Z ľavého reproduktoru sa ozýva také šumenie. Zvuk pripominajúci šum mora. Robí to ale iba občas. Čo som počul , tak že by mohla byť zlá kostra.  Čo to môže byť?  Dík.

18 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 30. října 2008 v 15:37

Martin z K. : Vseobecna chyba...moze to byt kostra a zaroven 100 dalsich veci. Prepinace zaznamu, ulomene vyvody suciastok atd.

19 Vilda Vilda | E-mail | 31. října 2008 v 1:48

Martin z K.:

Možná to je špatným potenciometrem.. zkus ho pročistit, nebo prostříknout kontaktolem.

20 Majo Majo | 1. listopadu 2008 v 19:22

Aj ja sa trocha pridám: Magické oko v tranzistorovom magnetofóne som videl v knižke pri nemeckom stroji Loewe Optacord 412, tam bol použitý typ DM71 (batériové žeravenie 1,4V). Ale vraj to nebolo dobré, to oko bolo veľmi neostré a umožňovalo len veľmi hrubý odhad záznamovej úrovne.

21 Lucky Lucky | 1. listopadu 2008 v 22:35

Dotaz tu na všechny:Mám nějaké pásky BASF LP 35 LH a bohužel dělají takovou dost nepříjemnou věc zanáší páskovou dráhu ačkoliv to nedělaly čím to může být,a nevypadají vůbec sjeté jako nové

22 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 1. listopadu 2008 v 22:52

Lucky: V minulosti ti to nerobili a teraz zanasaju paskovu drahu?

23 Lucky Lucky | 1. listopadu 2008 v 22:55

Jo což je divné ale když použiju Maxell,Scotch nebo BASF DP 26 LH nic takové se neděje dráha je čistá

24 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 2. listopadu 2008 v 3:08

Je mozne, ze mas doma nejaku vadnu seriu...no ale ked to doteraz bolo OK...predpokladam, ze pasky skladujes spravnym sposobom...

Priznam sa, netusim.

25 Lucky Lucky | 2. listopadu 2008 v 6:11

To BalenoGLX:No na stojato v plastových krabičkách myslím si že kdyby byla chyba ve skladování tak by zanášeli i ty ostatní,

26 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 2. listopadu 2008 v 11:16

Lucky: Presne to som mal na mysli.Spatne skladovane teda 100-pro neboli...Fakt neviem.

27 Lucky Lucky | 2. listopadu 2008 v 13:30

To balenoGLX:Ale jak teda jinak pásky skladovat,dle mého názoru na stojato a v krabičkách je to nejlepší

28 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 2. listopadu 2008 v 14:36

Lucky: Samozrejme, ze si ich skladoval spravne. Takze moznost nespravneho uskladnenia som vylucil...Mozno proces starnutia tych pasok...

29 Lucky Lucky | 2. listopadu 2008 v 14:50

To balenoGLX:Jo ale ještě jedna věc vadí moc když nejsou zabalené v igelitu ty pásky,protže ani emgetony nemám v igelitu a to už by mi taky špinily což ale též nedělají

30 balenoGLX balenoGLX | E-mail | 3. listopadu 2008 v 10:07

Ani ja nemam niektore pasky v igelite. Napr. Sony SLH, AGFA PE46, Basf DP26LH...len v krabickach ulozenych zvisle v skrini. A ani jedna mi nespini drahy v mgf.

Komentáře jsou uzavřeny.